روش جدید تست سرطان دهانه رحم

روش جدید تست سرطان دهانه رحم به وسیله دستگاه کاملاً اتوماتیک

دومین سرطان زنانه، اولین قاتل مخفی

سرطان دهانه رحم حدود ۵۰ سال پیش اولین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای پیشرفته بوده است، اما میزان مرگ و میر ناشی از آن اکنون به دوسوم تقلیل پیدا کرده است.
علت چنین کاهشی در مرگ‌ومیر، تشخیص زودرس و به موقع بیماری است که بسیاری از این را مدیون آزمایش سم‌شناسی به روش پاپانیکولا یعنی پاپ اسمیر می‌باشیم.
پاپ اسمیر یکی از آسان‌ترین، کم دردترین و حتی کم خرج ترین آزمایش های پزشکی است.
روش‌های مرسوم تست پاپ اسمیر :

۱- روش سنتی (دستی) :

در این روش توسط قاشقک سلول‌های نمونه از داخل و اطراف دهانه رحم جمع‌آوری می‌شود و برروی لام شیشه ای کشیده و برای بررسی آزمایشگاه ارسال می‌شود. در این روش ۸۰% سلول‌های گرفته شده دور ریخته می‌شود و به علت همراهی سلول‌ها با خون و مواد اضافی دیگر (عدم وضوح لام تهیه شده)، امکان شناسایی دقیق سلول‌های سرطانی کاهش زیادی پیدا می‌کند.
در این روش از موارد منفی گزارش شده تعداد زیادی منفی کاذب بوده و نیاز به آزمایش مجدد وجود دارد.

۲- روش جدید E-prep (غوطه‌ور در مایع) :

در این روش نمونه به وسیله براش مخصوص گرفته شده و به داخل ظرفی حاوی مایع منتقل می‌شود.(با این عمل هیچ سلولی دور ریخته نمی‌شود).در آزمایشگاه از این محلول بدون دخالت دست توسط دستگاه کاملاً اتوماتیک سلول‌های مورد نظر از مواد زائد جدا شده و جهت بررسی روی لام قرار می‌گیرد.
مسئله مهم تهیه نمونه با کیفیت مناسب است.
کیفیت نامناسب نمونه پاپ اسمیر، در برخی موارد پاتولوژیست، پزشک و بیمار را سردرگم می‌کند. فواید و مزایای روش جدید E-prep: – این روش می‌تواند منجر به این شود که زنان کمتری بر اساس یافته‌های بی‌نتیجه پاپ اسمیر دوباره تست شوند.

– مدت زمان بین آزمایشات مجدد بیشتر می‌گردد.
– این روش صحیح تر و از روش قدیمی متداول، سریعتر است.
– این روش پاپ اسمیر را وارد یک عصر طلایی جدید می‌کند.
– علت اصلی این سرطان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است و فایده دیگراین تکنولوژی جدید این است که پزشک می‌تواند تست پاپیلومای انسانی (HPV) را نیز انجام دهد.

واقعاً دردسر انجام این تست به فوایدش می‌ارزد؟

متأسفانه این سرطان در مراحل اولیه تا قبل از مراحل پیشرفت هیچ علامت خاصی ندارد و فقط با تست‌های پاپ اسمیر قابل تشخیص است، اهمیت سرطان دهانه رحم در این است که درصورت تشخیص در مراحل ابتدایی، کاملاً قابل درمان است.

در کشورهای غربی با انجام این تست توانستند مرگ‌ومیر این بیماری را به حداقل برسانند.
زنان زیادی در مناطق محروم که فاقد مراکز آزمایشگاهی برای تشخیص این بیماری هستند و آگاهی نسبت به راه‌های شناسایی این بیماری ندارند، در صورت ابتلا جان خود را از دست می‌دهند.

ظاهر این سرطان در مراحل پیشرفته علامتی ایجاد نمی‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *